Three Oaks Airport, Slovakia
Now Sliač Airport · 69, 962 31 Sielnica, Slovakia
  • Story
  • Place

Pilot si spletl letiště

Available in: English | Česky | Slovensky

Ludvík Rapan sloužil ve 2. československé paradesantní brigádě, která vznikla v Sovětském svazu a měla být nasazena jako podpora Slovenského národního povstání. Na území Slovenska byli výsadkáři dopravováni z polského letiště Rzeszow. Ludvík Rapan se ovšem nakonec na Slovensko vůbec nedostal. „Já osobně jsem letěl dvakrát. Poprvé jsme nepřistáli, protože bylo hnusné počasí. Podruhé jsme nepřistáli, protože bylo též strašné počasí. Potřetí to ten ruský pilot popletl a místo na letišti Tri Duby, které bylo naše, začal přistávat na letišti obsazeném Němci. A už jsme byli asi sto metrů nad zemí, když po nás začali Němci pálit. Měli jsme tam asi dva mrtvé a několik zraněných.“ Dezorientovaný pilot nakonec přistál v ukrajinském Lvově.

Hodnocení


Hodnotilo 0 lidí
Abyste mohli hodnotit musíte se přihlásit! 

Routes

Comments

No comments yet.

Ludvík Rapan

Ludvík Rapan

Ludvík Rapan se narodil v roce 1921 na Slovensku v obci Dlhé Pole nedaleko Žiliny. Učil se zámečníkem ve východních Čechách a právě tam ho zastihl rozpad Československé republiky. Po krátkém pobytu na Slovensku odešel za prací do Německa a později do Rakouska. Roku 1942 byl odveden do slovenské armády. Absolvoval telegrafický výcvik a v průběhu roku 1943 byl nasazen na východní frontě. Skončil v sovětském zajetí, kde prodělal tyfus. Po absolvování parašutistického výcviku působil v 2. československé paradesantní brigádě. V jejích řadách krátce bojoval v Karpatech. Po neúspěchu SNP byl přijat do 1. československé letecké divize a bojoval jako palubní střelec, zejména na severní Moravě. Po válce odešel z armády a pracoval jako telegrafista na ministerstvu zahraničí a ministerstvu vnitra.

Three Oaks Airport, Slovakia

Available in: English | Česky | Slovensky

The history of the airport dates back to 1936 when the local aviation school was founded and the first hangar built. The airport also played an important role during the Slovak national uprising in 1944. Even before its outbreak, discarded machines were repaired and prepared for combat use in the closed hangars. During the uprising, the commander of the airport was Captain Belo Kubica. Between September 25 and October 16, the second paratroop brigade from the Soviet Union was transferred to Slovakia via this airport – a total of 1,739 soldiers and 248 tons of military material. Some English and American aircraft landed here as well and provided much needed supplies of military material. The airport was bombed several times. In 1968, the Soviet army took over the administration of the military part of the airport and kept it until the political earthquake of 1989.

Please enter your e-mail and password
Forgotten password
Change Password