Three Oaks Airport, Slovakia
Now Sliač Airport · 69, 962 31 Sielnica, Slovakia
  • Story
  • Place

Svítil jsem a oni seskakovali

Available in: English | Česky | Slovensky

Po vypuknutí Slovenského národního povstání byl Ján Bugel přidělen ke službě na vojenském letišti Tri Duby u Zvolena. Spal tehdy jen několik hodin přes den, v noci postával s baterkou u přistávací plochy a blikal na letouny. Na pomoc Slovenskému národnímu povstání z nich vyskakovaly desítky parašutistů ze SSSR. „Řekli nám, že nesmíme svítit, až když zaslechneme zvuk letadel nad námi. Tak jsem svítil a oni seskakovali. Občas někteří skončili na stromě, tak jsme je sundávali.“

Hodnocení


Hodnotilo 0 lidí
Abyste mohli hodnotit musíte se přihlásit! 

Routes

Comments

No comments yet.

Ján Bugel

Ján Bugel

Jan Bugel se narodil 23. srpna 1923 v Kalništi na Slovensku. V roce 1943 dostal povolávací rozkaz a nastoupil na povinnou vojnu do slovenské armády. Ve Zvolenu sloužil jako spojka na útvaru a jako „pucflek“ nejprve veliteli divize, později německému vojenskému dozoru. Během Slovenského národního povstání v létě roku 1944 působil krátce na letišti Tri Duby a ve zvolenských kasárnách u týlové služby ve skladu, ze kterého vydával civilistům výstroj a výzbroj. Účastnil se například bitvy o Strečno. Na konci války se připojil k postupující československé armádě pod velením plk. Svobody, po zranění u Liptovského Mikuláše působil u polní policie, kde měl za úkol „čistit“ zákopy, zadržovat prchající Němce. Byl velitelem jedné části sběrného tábora pro Němce v Jihlavě. Po válce pracoval v pražské Tatrovce jako dělník, vstoupil do sociální demokracie. V šedesátých letech se stal vojákem z povolání, pracoval v Pardubicích na letišti jako velitel mobilizačního skladu. Zemřel v roce 2011.

Three Oaks Airport, Slovakia

Available in: English | Česky | Slovensky

The history of the airport dates back to 1936 when the local aviation school was founded and the first hangar built. The airport also played an important role during the Slovak national uprising in 1944. Even before its outbreak, discarded machines were repaired and prepared for combat use in the closed hangars. During the uprising, the commander of the airport was Captain Belo Kubica. Between September 25 and October 16, the second paratroop brigade from the Soviet Union was transferred to Slovakia via this airport – a total of 1,739 soldiers and 248 tons of military material. Some English and American aircraft landed here as well and provided much needed supplies of military material. The airport was bombed several times. In 1968, the Soviet army took over the administration of the military part of the airport and kept it until the political earthquake of 1989.

Please enter your e-mail and password
Forgotten password
Change Password