Příliš brzy prozrazený plán
V září 1948 se Karel Bažant domluvil se dvěma zkušenými letci, veterány z druhé světové války, Miroslavem Kolínským a Bohuslavem Velvarským, a mechanikem Otto Lenzem na útěku do Anglie. Měl se uskutečnit pomocí letadel z karlovarského letiště, kde Karel Bažant pracoval jako člen letecké hlídky SNB. Zdálo se to být velmi snadné: „V Karlových Varech to bylo tak jednoduchý jako nikde jinde. Když jsem měl v noci službu, tak jsem na tom letišti byl sám. Nikdo tam nebyl a já měl klíče ode všeho. To bylo ideální místo pro takový podnik. „Bylo to naplánováno tak, že vezmeme oba čápy [letadlo Fieseler Fi 156 Storch], který tam jsou. Ještě jsme mohli mít pajpry [letadlo Piper Cub], kdyby bylo víc zájemců. Všechno bylo naše, nikdo tam nebyl. [...] Dokonce jsem předem namazal vrata u hangáru, aby je mohl obsluhovat i jeden člověk.“ Den D byl plánován na 25. září 1948. Z útěku a předpokládaného vstupu do britské armády však nakonec nebylo nic. Shodou nešťastných událostí došlo k jejich odhalení asi týden před uskutečněním. Karel Bažant byl jako jediný zatčen, ostatní se podařilo naštěstí včas varovat. I pro něj však měl celý případ šťastný konec. Při pozdějším soudním přelíčení se jediná svědkyně obžaloby zhroutila a Karel Bažant musel být osvobozen.
Hodnocení
Abyste mohli hodnotit musíte se přihlásit!
Trasy
Příběh není součastí žádné trasy.
Komentáře
Karel Bažant
Karel Bažant se narodil v Praze 21. října roku 1924. Po dokončení základní školy se vyučil v autodílně na Břevnově. Jeho život byl plný nevšedních událostí. 21. 9. 1938 se jako čtrnáctiletý se účastnil demonstrace na Hradě. Za války byl totálně nasazen v pražské pobočce německé firmy Walther Bachmann. Zúčastnil se také květnových bojů v roce 1945 v Praze na Břevnově a na Bílé hoře. Od dětství toužil stát se pilotem, proto v roce 1945 nastoupil k Letecké hlídce SNB jako technik první třídy, později palubní technik. Po výcviku v Praze a ve Zbirohu působil postupně v Brně, Českých Budějovicích a Karlových Varech. Na Slovensku (Košice, Prešov) zasahoval proti banderovcům. Ve Varnsdorfu se podílel na dohledu při odsunu německého obyvatelstva. 11. 9. 1948 byl zatčen za pokus o překročení hranic. Společně s Miroslavem Kolínským, Bohuslavem Velvarským a Ottou Lenzem plánovali odletět do Anglie, kde se chtěli dostat do armády a bojovat jako letci v předpokládané válce se SSSR. Útěk byl ale odhalen ještě před jeho uskutečněním. U soudu byl sice osvobozen pro nedostatek důkazů, ale byl propuštěn ze služeb SNB. Od roku 1948 pracoval se stavebními stroji. V roce 1970 byl propuštěn po politických prověrkách z Bilančního střediska ministerstva stavebnictví. Po roce 1989 usiloval o instalování pamětní desky se jmény příslušníků SNB, kteří byli na počátku 50. let popraveni. Deska je umístěna ve vstupních prostorách Policejního prezidia ČR.